بررسی و آنالیز سئو سایت چگونه انجام می شود ؟

در مبحث بررسی و آنالیز سئو سایت با چک کردن سئو و آنالیز آن می‌توانید نتایجی را بیابید و بدین منظور با اصلاح مشکلات و ایرادات سایت خود و برطرف سازی این مشکلات، وبسایت خود را از نظر سئو به درجه بالایی رسانده و در نتیجه منجر به افزایش بازدید شوید. در این مقاله چندین طریق از چگونگی بررسی سئو وبسایت را بیان می‌کنیم.

بررسی و آنالیز سئو سایت
بررسی و آنالیز سئو سایت
 

گام ۱؛ گوگل آنالیتیکز (Google Analytics) و وبمستر کد (Webmaster Code)

این روش مهمترین گام آنالیز سئوی وبسایت است؛ کد گوگل آنالیتیکز و کد وبمستر را برای ردیابی ترافیک، مخاطب و غیره اضافه یا ایجاد کنید. گوگل آنالیتیکز برای ردیابی ترافیک از کانال‌های مختلف ضروری است و دانستنن چگونگی اینکه مخاطب با صفحات وب سایت شما در ارتباط است؛ همچنین در ردیابی نرخ تبدیل برای سایت مفید است. گوگل وبمستر مهم برای آنالیز همه جزئیات تکنیکالی مانند خطاهای خزش (crawl)، لینک‌های شکسته، اسپم‌ وب، حذف URLهای غیر ضروروی، بررسی کردن ربات‌ها و غیره ضروری می‌باشد.

گام دوم؛ Robots.txt

فایل Robots.txt را بروزرسانی یا ایجاد کنید و نقشه سایت خود را به آن ارسال کنید. فایل Robots.txt به موتورهای جستجو می‌گوید که چه صفحاتی در وبسایت شما ایندکس شده و یا چه صفحاتی را ایندکس نکنند و یا به آن دسترسی نیابند. با ارسال نقشه سایت می‌توانید تعداد صفحات را برای ایندکس به دلیل بهتر شناسایی شدن توسط ربات‌ها افزایش دهید.

گام سوم؛ نقشه سایت  HTML و XML

نقشه‌های سایت فرصتی را ایجاد می‌کند تا موتورهای جستجو درباره هر تغییر موجود در سایت اطلاع حاصل کنند. البته نمی‌توان انتظار داشت که موتورهای جستجو فوری برای ایندکس صفحات تغییر یافته بشتابند؛ قطعا تغییرات سریعتر در مقایسه با زمانی که نقشه سایت ندارید ایندکس می‌شوند و تاثیر زیادی در seo وب سایت شما دارد .

گام چهارم؛ کانونیکال کردن (Canonicalization) URL

بررسی کنید که آیا وبسایت در هنگام باز شدن آدرس صفحه آن به صورت www یا بدون www و یا هر دو است. اگر هر دو است آن وقت دومین ارجح وبسایت را انتخاب کنید و نیز آن را در گوگل وبمستر انتخاب کنید. ریدایرکت ۳۰۱ برای پیاده‌سازی بین نسخه‌های http:// و http://www وبسایت ضروری است؛ اگر اینکار را نکنید تمام لینک‌های ورودی که به http://www.example.com اشاره می‌کنند با اعتبار به http://example.com منتقل نمی شود و بالعکس. لازم به ذکر است که با استفاده از کانونیکال (تنظیم نام دامنه منتخب) به گوگل اعلام می‌کنید که کدام مدل نامگذاری (http://www.example.com یا http://example.com) را ترجیح می‌دهید. بنابراین بهتر است یکی از URLها را به عنوان مقصد منتخب انتخاب کنید و برای این کار از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید. با استفاده از این ریدایرکت اطمینان داده می‌شود که کاربران و موتورهای جستجو به صفحه درست ارجاع داده می‌شوند.

گام پنجم؛ اصلاح لینک‌های شکسته

در صورت وجود لینک شکسته یک صفحه باز نمی‌شود. بسیار مهم است که آنها را برطرف کنید به دلایل زیر؛

  • باعث رنجش کاربر می‌شود؛

  • تصوری ایجاد می‌کند که شما به طور منظم وبسایت را بررسی یا نظارت نمی‌کنید؛

  • باعث لطمه زدن به اعتبار می‌شود؛

  • نرخ تبدیل وبسایت را در صورتی که سایت فروش باشد تحت تأثیر قرار می‌دهد؛

  • به سئو و رتبه‌بندی وبسایت‌تان لطمه وارد می‌کند.

گام ششم؛ تست سرعت

صفحه سایت باید در ۵ تا ۷ ثانیه جهت ایجاد تجربه خوب برای کاربر بارگذاری شود. این کار را می‌توانید با ابزار GT metrix بررسی کنید.

گام هفتم؛ نسخه موبایل دوستانه

کاربران موبایل روز به روز در حال افزایش هستند و سازگاری وبسایت با موبایل نه تنها برای کاربر خوب است بلکه یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی است که گوگل در نظر می‌گیرد. پلاگین موبایل وردپرسی لمسی WP را برای ایجاد وبسایت سازگار با موبایل نصب کنید.

گام هشتم؛ تحقیق کلمه کلیدی سئو

کلمه کلیدی فعالیت اصلی در آنالیز سئو وبسایت است و یکی از فاکتورهای تعیین کننده در موتور جستجو است. کلمه کلیدی می‌تواند باعث موفقیت یا شکست یک فعالیت بازاریابی وبسایت شود. باید بازدیدکنندگان هدفمندی برای وبسایت وجود داشته باشد که این کار تنها از طریق انتخاب درست کلمه کلیدی است. بنابراین انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو یک گام بسیار مهم است.

گام نهم؛ متا تگ‌ها

این تگ‌ها شامل بهینه‌سازی موضوعات و بهینه‌سازی توضیحات (description) می‌باشد. بهینه‌سازی موضوعات کمک در رتبه‌بندی وبسایت میکند در حالیکه بهینه‌سازی توضیحات کمک در افزایش CTR (نرخ از طریق کلیک) وبسایت می‌شود.

گام دهم؛ آنالیز رقیب

این یک مرحله بسیار مهم بررسی سئو سایت است به این ترتیب که به طور منظم مراقب رقبای خود باشید تا بدانید آنها چه کرده‌اند و از چه مواردی برای موفقیت خود استفاده می‌کنند. برای بررسی رقبای خود باید مواردی را در نظر بگیرید مانند مدت فعالیت سایت، بک‌لینک‌ها، رتبه کلمه کلیدی در گوگل و غیره. مثلا بسیار مهم است که بدانیم دلایل بالا آمدن سایت‌ها چیست و یا بالعکس یعنی با آنالیز کردن سایت‌ها دلایل عدم موفقیت آنها را متوجه شویم و از تکرار کردن اشتباهات آنان بپرهیزیم. بنابراین آنالیز سایت رقبا می‌تواند نتایجی را به دنبال داشته باشد از جمله ارتقا سئوسایت و رتبه سایت در گوگل، افزایش بازدیدکننده و ترافیک سایت، محبوبیت برند اینترنتی و در نتیجه فروش بیشتر آن و غیره.

گام یازدهم؛ افزایش پیشنهادات مرتبط

بسیار مهم است که ویژگی اضافه کنید که از طریق آن بتوانند کاربران تجربیات خوب خود را ارسال کنند. وبسایت رقیب را بررسی کنید و ویژگی‌های افزودنی که می‌توانید به وبسایت خود اضافه کنید را بررسی نمایید.

گام دوازدهم؛ بهینه‌سازی پارامترهای بیرونی سایت/ لینک بیلدینگ

اعتبار دومین، اعتبار صفحه و لینک بیلدینگ را برای حفظ رتبه‌بندی کلمه کلیدی با وبسایت‌های اعتبار بالا و دارای رتبه بندی بالا شروع کنید. بنابراین لینک بیلدینگ یکی از مهمترین فاکتورهای سئو و بهینه سازی سایت از نظر موتورهای جستجو به ویژه گوگل و بینگ است. برای بررسی سئو سایت خود برخی سایت‌های آنلاینی هستند که بر اساس معیارهای تعریف شده در آنها به بررسی و آنالیز سئو سایت شما پرداخته و می‌توانید با استفاده از آنها مشکلات سئوی خود را برطرف کنید. اما در نظر داشته باشید که نشان دادن عدد بالا در این سایت‌ها لزوما سئوی قوی سایت شما را تأیید نمی‌کند به این دلیل که عملکرد و ارزیابی گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها با این نوع سایت‌ها متفاوت است اما می‌توانند سایت‌های چک سئو کمک کننده برای رفع مشکلات وبسایت باشند.

بررسی و آنالیز سئو سایت آنالیز و بررسی سئو سایت بررسی و آنالیز سئو سایت بررسی و آنالیز سئو سایت بررسی و آنالیز سئو سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفت − پنج =